Övriga tjänster

MT Performance

MT Performance ✓ > Tjänster > Övriga tjänster

EGR off - Stängning av EGR-ventilen

Vad gör EGR-ventilen?

EGR-ventil (Exhaust Gas Recirculation) är en ventil för återföring av avgaser, och den är avsedd att minska föroreningar och generellt skydda miljön. EGR-ventilen fungerar genom att en del av avgaserna leds tillbaka in i motorn, där de skadliga partiklarna bränns om i motorn. Denna process leder till att avgaserna går tillbaka till insuget, vilket resulterar i snabbare uppbyggnad av beläggningar och större smutsighet i motorn.

Vilka problem kan EGR-ventilen orsaka?

Bildandet av sot och oljedimma leder till att insugningsröret snabbt blir igensatt, vilket gör det svårare för spjällen att arbeta och resulterar i felaktig mätning av luftens mängd och tryck. Svårigheter i flödet och ökad koncentration av skadliga partiklar kan orsaka problem med känsliga MAP- och MAF-sensorer. Detta leder till felaktig motorgång och effektförlust, vilket ofta märks genom “knölar” och utsläpp av tät svart rök vid acceleration eller snabb hastighetsökning. För turboaggregat är en trasig EGR-ventil troligtvis den vanligaste orsaken till fel och den största orsaken till igensättning av DPF-filter. När EGR-ventilen stängs av får motorn alltid ren luft kontinuerligt, vilket minskar risken för smutsiga avdunstningar och förlänger livslängden på insugningsröret, turbinen och trycksensorerna.

Är det korrekt och rekommenderat att stänga av EGR-ventilen på ett fordon?

Som en permanent lösning stängs EGR-ventilen ofta av efter att avgaserna blockerats. Det är rekommenderat att regelbundet kontrollera EGR-ventilens funktion och genomföra ultraljudsrengöring av beläggningar i rätt tid.

Tveka inte att kontakta oss om du har problem med din EGR-ventil. Du kan rådgöra med våra tekniker för att hitta den bästa lösningen för dig.

MT Performance

DPF OFFDPF OFF - Stängning av DPF-filter

DPF OFF – Uteslutning av DPF-filter

Vad är DPF-filter?

DPF – Diesel Particulate Filter – Dieselpartikelfiltret är en del av avgassystemet på moderna dieselbilar som är avsett att kontrollera föroreningar och skydda miljön.

Hur fungerar DPF-filtret?

De skadliga partiklarna från dieselmotorns avgaser fångas i DPF-filtret. Motorstyrdatorn övervakar filtrens täthetsstatus genom att jämföra in- och utgångstryck via en differentialtrycksensor. När DPF-filtret är fyllt till en viss nivå startar motorstyrdatorn regenereringen av filtret. Regenereringen sker genom att DPF-filtret värms upp och bränsle injiceras i filtret för att bränna partiklarna med hjälp av hög temperatur.

Varför talas det mer om DPF-filter och dess skadlighet?

Det har upptäckts att fordon med DPF-filter kan vara mer skadliga för människors hälsa än de utan DPF-filter. Fordon utan DPF-filter släpper ut mycket skadliga PM10-partiklar (mikropartiklar). Fordon med DPF-filter släpper ut finare PM2.5-partiklar (nanopartiklar), som innehåller skadliga dieselkomponenter som tunga metaller. PM2.5-partiklar är lättare och tränger djupare in i människans andningssystem, blodomlopp och orsakar långsiktiga problem i kroppen. Det anses därför vara mer skadligt för människors hälsa.

Hur påverkar DPF filter arbetet med spridare eller injektorer?

Vid regenereringen av DPF-filtret arbetar spridarna (injektorer) i ett förstärkt läge, ofta vid maximal belastning, vilket leder till högre temperaturer och snabbare förslitning av vitala material och förkortar livslängden på injektorerna.

Varför ökar oljenivån i motorn på vissa fordon med DPF-filter?

Under regenerering/renovering av DPF-filtret sker det ofta att en del av bränslet som ska brinna i filtret blandas med oljan i motorn, vilket kan vara ett stort problem och är farligt för motorn. Det rekommenderas att stänga av DPF-filter på sådana fordon.

Hur påverkar DPF mot turbon/turbokompressorn?

Turboaggregaten på motorer med DPF-filter arbetar ofta vid hög arbetstemperatur och utsätts för större motstånd när DPF-filtret är igensatt. EGR-ventilen återför avgaser till motorn och turbon, vilket leder till större smutsuppbyggnad och snabbare beläggningar, vilket gör det svårare för turbon att fungera korrekt och förkortar dess livslängd.

Varför kan ett fordon ibland inte starta regenereringen/renoveringen av DPF-filtret?

Den automatiska regenereringen av DPF-filtret startas vanligtvis vid hastigheter på cirka 100 km/h, vid cirka 2500 varv/min och vid en temperatur på DPF-filtret som överstiger 650°C. Regenereringen tar vanligtvis cirka 30 minuter och sker oftast under längre resor på motorväg.

Det grundläggande problemet är att fordon som används för korta resor i stadsförhållanden inte ofta får möjlighet att genomföra regenerering av DPF-filtret. I sådana fall är igensättning av DPF-filtret vanligare och leder till snabbare beläggningar och generell förkortning av motorlivslängden.

Problemet löses delvis genom att tvinga fram regenerering på verkstad. Detta är en opraktisk och kortsiktig lösning som medför olika risker för fordonet och, på grund av höga temperaturer när fordonet står stilla, ökar risken för brand. Det finns en möjlighet att ta bort och rengöra DPF-filtret, vilket är mindre riskfyllt och ibland ett bättre alternativ.

Alla dessa lösningar är betydligt dyrare och temporära jämfört med den permanenta borttagningen och avstängningen av DPF-filtret.

Vad är fördelarna med att permanent ta bort DPF-filtret?

Efter att DPF-filtret har tagits bort minskar riskerna för motorn och turbon, och motorn belastas mindre tack vare det lättare flödet av avgaser. Permanent borttagning av DPF-filtret säkerställer en längre livslängd för motorn och dess system. Det finns en uppfattning om att EGR-ventilens och turbinens fel är vanligare på fordon med DPF-filter.

Hur går proceduren för att ta bort DPF-filtret till?

Borttagning av DPF-filtret sker vanligtvis i tre steg:

  1. Mekaniskt avlägsnande av filtret från fordonets insugningsrör.
  2. Justering av systemparametrarna med hjälp av lämpliga diagnostiska enheter.
  3. Omprogrammering av systemparametrarna för DPF-filtret i motorstyrdatorn.

Tveka inte att kontakta oss om du har problem med DPF-filtret. Du kan konsultera våra tekniker för att hitta den bästa lösningen för dig.

MT Performance

LAMBDA OFF - Stängning av lambdasond

Lambda-sensor – O2-sensor

Kortfattat, med tusentals mätningar per sekund, skickar den första lambda-sensorn information till motorstyrdatorn om bränsleblandningen, och genom beräkningar av den information som erhållits från lambda-sensorn, samt styrningen av spjällen i insugningsröret, bestämmer den rätt förhållande mellan bränsle och luft. Faktum är att motorstyrdatorn genom lambda-sensorn exakt bestämmer bränsle-luftförhållandet för att förhindra att blandningen blir för rik eller för mager. Bensinmotorer har också en andra lambda-sensor som sitter på avgasröret efter katalysatorn och läser av data som sedan skickas till ECU för att korrekt mäta den totala effektiviteten hos katalysatorn.

  • En rik blandning orsakar högre bränsleförbrukning och mer luftföroreningar.
  • En mager blandning av bränsle och luft leder till högre temperaturer under förbränningen och innebär risker för olika delar i motorn.

Korrekt och säker drift av bensinmotorer beror i stor utsträckning på lambda-sensorerna.

När är det bra att stänga av lambda-sensorer?

Den sekundära lambda-sensorn på bensinmotorer kan säkert stängas av och tas bort, och denna tjänst används oftast på fordon med sportavgassystem utan katalysator, eller när det finns ett annat problem där en motorfelindikering (MIL-lampa) tänds på grund av dålig bränslekvalitet.

Lambda-sensorn på dieselmotorer används för att kontrollera utsläpp och kan vid behov stängas av utan risk för motorn.

Om du har problem med lambda-sensorn kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning och hjälp.

DTC OFF - Permanent radering av felkoder från motorstyrdatorn

DTC (Diagnostic Trouble Code) – Diagnostisk felkod

Genom omprogrammering av motorstyrdatorn är det möjligt att permanent ta bort felkoder för olika problem. Permanent radering av felkoder från motorstyrdatorn används ofta när en MIL-felkod (Malfunction Indicator Lamp) visas i systemet, vilket i allmänhet inte påverkar motorens drift.

Det är viktigt att notera att genom att radera felkoder från motorstyrdatorn kan inte det fel som orsakade koden åtgärdas.

Om du har problem med felkoder kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning och hjälp.

FLAPS / SWIRL OFF - Isključivanje klapni usisne grane

Vad är rollen för FLAPS eller insugningsklappar?

Swirl/Flaps – Klapparna på insugningsröret finns oftast på moderna motorer. Deras roll är att justera och reglera förhållandet mellan luft och bränsle beroende på motorvarvtal och andra parametrar. De fungerar på ett sätt som liknar TVA – gasspjäll.

Varför stängs insugningsklappar av och tas bort från systemet?

Insugningsklappar – flaps är mycket känsliga och orsakar ofta problem i motorns drift. Det förekommer ofta fall där FLAPS / klappar, på grund av materialutmattning, går sönder och delar av klapprarna hamnar i motorn, vilket leder till allvarliga skador på hela motorn.

Klapparnas roll är inte avgörande för motorens rätta funktion, och att ta bort dem från systemet är en permanent, fördelaktig och effektiv lösning för att förbättra fordonets prestanda.

Om du har problem med DPF-filtret kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

ADBLUE OFF - Stängning av AdBlue additivsystemet

Vad är AdBlue?

AdBlue-systemet är ett avancerat och säkrare system för regenerering av DPF-filter. Genom en speciell spruta monterad på avgasröret, för att förhindra att bränsle kommer in i motorn och blandas med oljan, injicerar detta system AdBlue-additiv som vid förbränning i DPF-filtret utför rengöring och regenerering av DPF-filtret.

AdBlue-systemet kan framgångsrikt stängas av genom omprogrammering av motorstyrdatorn.

Om du har problem med AdBlue-systemet kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

Start / Stop OFF - Stängning av Start / Stop-funktionen

START/STOP är en funktion som möjliggör automatisk avstängning och start av motorn när fordonet är stillastående, vilket minskar utsläpp av skadliga gaser, bränsleförbrukning och ökar motorlivslängden. Fördelen med detta system är mest märkbar under trafikstockningar. Fordon med aktiv Start/Stop-funktion är utrustade med extra utrustning och mer avancerade delar i hela systemet.

Genom att stänga av denna funktion förlängs livslängden på viktiga delar av fordonet, såsom startmotorn och relaterade komponenter i tändningssystemet, och det gör att vanliga, mer prisvärda batterier kan användas, vilket på sikt är mer ekonomiskt.

Om du vill stänga av Start/Stop-funktionen i ditt system kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

MAF OFF - Stängning av massflödesmätaren (MAF)

Vad är MAF-sensorn?

MAF (Mass Air Flow) sensorn, eller mer allmänt känd som luftflödesmätare, är en mätanordning för temperatur och mängden luft som går in i motorn. Luftflödesmätaren är viktig för att exakt bestämma förhållandet mellan bränsle och luft.

Att stänga av luftflödesmätaren (MAF-sensorn) är användbart vid förändringar i motorns mekaniska konfiguration, t.ex. efter installation av större delar, när de erforderliga mängderna luft överstiger MAF-sensorernas mätkapacitet. Genom att stänga av MAF-sensorn tas begränsningarna på motoreffekten och säkerhetsgränser på motorn bort.

Om du har problem med luftflödesmätaren kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

V-MAX - Hastighetsbegränsare

Hastighetsbegränsningen kan ökas på ett fordon eller tas bort för att uppnå fordonets maximala hastighet, eller så kan den minskas för säkerheten hos förare med mindre erfarenhet eller för allmän kontroll på tjänstefordon.

Om du vill justera eller ta bort hastighetsbegränsaren på ditt fordon, kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

LAUNCH CONTROL - Aktivering av Launch Control-funktionen

Aktivering av Launch Control-funktionen kan utföras genom omprogrammering av motorstyrdatorn på fordon med manuellt eller automatiskt växellåda. För fordon med robotiserad DSG-växellåda krävs det att Mechatronic-enheten omprogrammeras.

Denna funktion gör det möjligt att uppnå ett optimalt startläge. ECU håller motorn vid det optimala varvtalet, turbinen uppnår det optimala trycket, och genom att släppa kopplingen uppnår fordonet maximal prestanda vid start.

Om du vill aktivera Launch Control-funktionen på ditt fordon, kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

TVA OFF - Stängning av gasspjäll

TVA – Throttle Valve Actuator – Stängning av gasspjäll

Gasspjället minskar generellt vibrationer vid motoravstängning och hjälper till att säkerställa korrekt funktion av EGR-ventilen.

Det är viktigt att notera att gasspjället inte har någon avgörande funktion vid drift av dieselmotorer och kan stängas av vid vissa mekaniska ändringar på motorn eller vid specifik konfiguration av motorn, eller som en fördelaktig och permanent lösning vid ett fel på gasspjället.

Om du har problem med gasspjället kan du kontakta våra tekniker på MT Performance för rådgivning.

Flex Magicmotorsport Distributör
Var först med att ta reda på de senaste produkterna i vårt sortiment, samt de extra förmåner vi erbjuder.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att ta emot uppdateringar från oss.

Flex Magicmotorsport