MT Performance
Fabriken har lämnat utrymme för att öka effekten vid behov genom att remappa ECU:n. De flesta fabriker erbjuder motorer med exakt samma specifikationer där den enda skillnaden är chipinnehållet i ECU:n. På så sätt erbjuds marknaden ett större antal motorer med olika effekt, där skillnaden uppnås genom fabriks-chiptuning. När det gäller atmosfäriska motorer kan chiptuning endast förlänga livslängden eftersom det berikar blandningen och därmed kyler ventilerna. Effekten av chiptuning på sådana motorer är mer än positiv. För turbomotorer är situationen lite mer komplicerad. ECU:n kontrollerar även turbintrycket, så genom tuning kan man inte bara öka bränslet utan även luftflödet. Därmed är skillnaden i effektökning större jämfört med vanliga motorer. Överdriven ökning av turbintrycket kan orsaka mekanisk skada på motorn, så måttfullhet är den största vännen till turbochiptuning.
Vid korrekt utförd remappning finns det inga negativa effekter på motorn.
Bilfabriker måste genomföra homologiseringar innan de släpper nya bilmodeller på marknaden, och dessa genomförs på särskilda institutioner som är ansvariga för standardisering och kvalitetskontroll av nya fordon. Den primära testen vid godkännandet av nya bilmodeller är utsläppstest för avgaser. För att uppfylla de allt striktare reglerna tvingas ingenjörerna på bilfabrikerna göra kompromisser. Detta innebär praktiskt att de måste justera motoreffekten för att möta de strikta utsläppsnormerna. Dessa normer är mycket striktare och mer krävande än de normer som krävs vid det årliga tekniska besiktningen som görs vid fordonsregistreringen, både internationellt och här i landet.
Vad vi gör är att justera dessa normer för att uppfylla kraven för en teknisk besiktning, vilket resulterar i en ökning av motoreffekten. Du får en motor med samma effekt som den ursprungligen var utvecklad för på testbänken vid designprocessen, innan effekten reducerades för att möta de strikta homologiseringsnormerna.
Detta betyder naturligtvis inte att ditt fordon kommer att släppa ut svart rök från avgassystemet eller på något sätt skada miljön eller andra trafikanter. Jag betonar detta för att det inte ska missförstås, eftersom skillnaden i normerna bara syns på speciella mätinstrument som analyserar avgaser och inte på ett visuellt eller på något annat sätt.
Det finns flera anledningar. En bil som fabriken säljer måste testas för alla möjliga geografiska och meteorologiska förhållanden. Detta innebär att det inte spelar någon roll för fabriken om bilen körs på Tibet (högt läge), Hawaii (havsyta), Alaska (låga temperaturer) eller i Sahara (höga temperaturer). Den har testats för att fungera på alla höjder och vid alla lufttemperaturer, oavsett luftfuktighet och tryck. För att uppnå detta gör de en mjukvaruoptimering i ECU:n istället för att maximera effekten, det vill säga de tar en procentandel av effekten för att säkerställa att motorn fungerar under alla förhållanden. En annan anledning är de ECO-normer som måste följas. När motorn är ny påverkar chiptuning inte mängden skadliga ämnen i avgaserna, men när motorn åldras (efter mer körning) uppstår problem med skadliga ämnen. För att fabriken ska kunna förlänga motorens livslängd inom ECO-normerna gör de en optimering, vilket gör att motorn stannar inom de gränser som är föreskrivna för ECO-standarden. Mindre viktiga anledningar till att fabriken inte maximerar all kraft är: en något högre ljudnivå vid höga varvtal, en större sannolikhet för mekanisk skada på växellådan, och bromsar som inte är anpassade för den ökade effekten…